Prehrana in izguba kilogramov

Na vprašanja odgovarja: Qu Dingzhu, zdravilec kit. med.

Prevedla: Špela Oberstar, univ. dipl. sin. in soc. kult.

 

Katera so po kitajski tradicionalni medicini osnovna pravila hujšanja? Kaj moramo doseči v telesu in duhu, da bomo dejansko hujšali?

Ne glede na to, na kaj damo poudarek pri hujšanju in ali za to poiščemo pomoč pri akupunkturistu, je najpomembnejša vztrajnost. To vključuje odnos do duha in telesa, seveda lastnega, ki je vedno celota in del širše celote. Drastične diete, ko se ne primer odločiš, da opustiš več vrst hrane ali celo nič ne ješ, dolgoročno nikakor ne morejo biti uspešne in so za procese presnove lahko škodljive. Tradicionalna kitajska medicina v tem smislu poudarja postopnost v spreminjanju navad, ki ima edina trajne učinke. Drastične spremembe pri vnosu hranil po kakem predpisanem receptu, ki ne upošteva lastnega življenjskega ritma, navad in nenazadnje okusa, niso vzdržne. Vztrajnost je najpomembnejša tudi pri ljudeh, ki imajo na primer sladkorno bolezen, zato se rezultati hujšanja pokažejo še pozneje. A če vztrajate, pridejo zagotovo.    

 

Kako dolgo naj po TKM hujšanje traja? Koliko kilogramov je še zdravo izgubiti na teden?

Na teden je najbolje izgubiti okrog pol kilograma in ne več kot en kilogram. Spet sta pomembni postopnost in vztrajnost, saj se po začetnem zmanjšanju telesne mase (ponavadi po kakem mesecu, a za vsakega drugače) pojavi obdobje stagnacije, metabolizem se namreč prilagodi zmanjšanemu vnosu hrane. V tem obdobju je pomembno nadaljevati z zdravo prehrano, gibanjem in morebitno akupunkturo. Vsak mora najti svojo optimalno težo s tem, da se na primer 3 mesece ali več redno tehta in je pozoren na morebitna nihanja v odnosu do prehrane in gibanja. Če je dosežena teža v tem času bolj ali manj enaka, je njegova energetska bilanca oz. razmerje med porabljeno in zaužito energijo pravo. Če se teža poveča, je čas za več telovadbe ali manj kalorij. Če se teža še zmanjša, obratno. Prehitra izguba mase lahko zmede presnovo.  

 

Kakšno prehrano po TKM svetujete v času hujšanja, ko si nekdo želi izgubiti odvečne kilograme? Katere vrste živil naj vsebuje tak dietni shujševalni jedilnik za zajtrk, malico, kosilo, večerjo? Koliko obrokov na dan? 

Tudi sodobna TKM ne more mimo spoznanja, da je, če želimo izgubiti telesno maso, treba porabiti več kalorij, kot jih vnesemo v telo. Pri tem je pomembno upoštevati tudi svoje navade in okus, saj se bomo ob strogi prepovedi nečesa, kar izrazito radi jemo, počutili prikrajšane. Če torej kdaj zaužijemo tudi bolj mastno hrano, moramo paziti predvsem, da je energetski vnos v daljšem časovnem obdobju primeren. Bolj kot popolno odpovedovanje različnim dobrotam, na primer ob praznikih, je pomembno dolgoročno nadziranje vnosa kalorij. Seveda so pri tem pomembni procesi prebave in presnove, ki jih TKM tradicionalno pripisuje meridianu vranice in želodca. Kljub temu TKM poudarja individualen pristop, saj so bolezenske slike v primerih prevelike telesne mase lahko različne. Najbolj značilna bolezenska slika v primeru debelosti je nabiranje sluzi in vlage v telesu, ki sledi primanjkljaju na meridianu vranice. Kljub temu je, na primer pri ljudeh z izrazito velikim apetitom, možna tudi vročina v želodcu. Diagnostik - akupunkturist torej najprej vsakega pacienta pregleda in se pozanima tudi o morebitnih prebolelih boleznih ipd., šele nato določi primerno terapijo in svetuje glede prehrane. Glede števila obrokov se na Kitajskem držimo treh obrokov. Vmesnim prigrizkom se je treba izogibati, če je lakota prevelika, je vmes primerno zaužiti obrok sadja. Predvsem je pomembno, da obrokov ni premalo in so redni.

 

Katerim vrstam živil se je treba po načelih tradicionalne kitajske medicine obvezno izogibati ali vsaj niso priporočljive?

Na splošno ni priporočljiva predvsem zelo mastna, sladka in ocvrta hrana. Za dobro prebavo po TKM prav tako ni dobro uživati mrzle hrane. Kot že povedano, se sicer svetuje glede na vsakega posameznika.

 

Ali se kakšne vrste živil med hujšanjem ne sme uživati zvečer in katere vrste, zakaj? Kdaj med hujšanjem zaužiti zadnji obrok v dnevu?

Vsaj dve uri pred spanjem je najbolje ne jesti, saj to lahko moti spanec. O tem govori že stari kitajski rek. Večerni obrok naj bo skromnejši. V sodobnosti sicer obstaja tudi mnenje, da je tudi tu treba gledati energetsko bilanco daljšega časovnega obdobja. Seveda je boljša konstantna zmernost in doslednost, manjša odstopanja pa niso usodna, če niso prepogosta.

 

Morda kakšen predlog za sestavo dietnega shujševalnega obroka, kako konkretno bi ga on sestavil?

Uravnotežen zajtrk je lahko na primer že jajce, porcija mleka ali obrok kaše. Seveda so tukajšnje navade drugačne od kitajskih, zato mora vsak poiskati, kaj mu najbolj ustreza in je  zanj tudi najbolj vzdržno. Za kosilo je dobra zelenjava, kuhana oz. pripravljena s čim manj maščobe, kos ali dva polnozrnatega kruha ali rjavi riž. Za večerjo na primer jogurt, nemastno meso in solata, a mesa le za polovico tukajšnje običajne porcije. Po dosedanjih izkušnjah v Sloveniji jeste velike zrezke mesa in veliko krompirja. Oboje je treba omejiti na manjše porcije. Na Kitajskem sicer nimamo navade jesti surove solate, vso zelenjavo tako ali drugače obdelamo. Sicer tudi na Kitajskem običajno dodajajo preveč maščobe. Ne smemo pozabiti niti, da veliko maščobe vsebujejo različni siri, ki so v Sloveniji, glede na Kitajsko, veliko bolj običajna hrana.

 

Ali lahko morda svetujete shujševalni jedilnik za ves dan, za različne obroke v dnevu, kaj takrat uživati, da si bodo naši bralci lažje predstavljali, kako naj si sestavijo dietni shujševalni jedilnik po tradicionalni kitajski medicini?

Glej zgoraj. Po TKM je za zdravo prehranjevanje pomembna uravnoteženost, rednost in zmernost.

 

Koliko tekočine na dan je treba po TKM popiti med hujšanjem in zakaj je to v telesu pomembno? Katere vrste tekočin najbolj priporočate med hujšanjem?

Količina popite tekočine mora biti v skladu s potrebami. Ob telesni dejavnosti oz. v primeru večjega potenja je treba tekočino primerno nadomestiti. Seveda je tekočina zelo pomembna za različne telesne funkcije. Po TKM je voda ključna za ohranjanje ravnovesja jina in janga ter vzdrževanje telesnih tekočin. Najboljša je kar voda. Normalo telo ob zmerni dejavnosti potrebuje 2–3 litre vode dnevno, pri tem šteje tudi voda iz hrane. Telesno bolj dejavni ljudje seveda rabijo več, profesionalni športniki tudi do 10 litrov dnevno. Seveda je treba upoštevati tudi lastni občutek žeje.

 

Ali je po TKM še posebej priporočljivo uživati kakšna živila ali čaje, ki pospešujejo kurjenje odvečnih maščob v telesu in pomagajo hujšati? Katera živila in čaji so to ter kako pomagajo?

Tudi tu akupunkturist svetuje glede na individualno diagnozo. Kot me moji pacienti pogosto sprašujejo, v določeni meri lahko koristi kakovosten zeleni čaj, saj pomaga želodcu in vranici, odvaja vodo, blaži vročino in nenazadnje zaradi vsebnosti kofeina spodbuja prebavo.

 

Katera zelišča, ki jih poznamo tudi v Sloveniji, pomagajo pri hujšanju in zakaj? Kako jih lahko uporabimo? Kakšen je primer recepta za uporabo zelišča pri hujšanju? Ali lahko uporabimo tudi kakšne začimbe? Kako?

S tukajšnjimi zelišči se še nisem podrobneje seznanil, zato težko odgovorim. Na Kitajskem med drugim priporočamo čaj iz lotusa.     

 

Kaj po tradicionalni kitajski medicini poleg pravega izbora hrane še pomaga pri hujšanju? Svetujete tudi več gibanja? Kdaj, koliko in kako (katera vrsta rekreacije) se telesno rekreirati med hujšanjem? Kdaj, v katerem delu dneva, pred ali po obrokih, bomo z gibanjem najhitreje porabili odvečne kalorije?

Gibanje je zelo pomembno, saj ohranja prožnost telesa in normalne telesne funkcije. Če gledamo s strani hujšanja pa z gibanjem porabimo tudi odvečne kalorije. Tradicionalno TKM priporoča jutranjo vadbo – ob petelinji budnici. V sodobnosti pa je najpomembneje, da vadbo načrtujemo glede na svoj urnik, saj jo bomo le tako dosledno izvajali. Osnovno pravilo je spet vztrajnost, rednost in zmernost. Predvsem za izgubljanje maščobe je dovolj zmernejša intenziteta na dolgi rok. Pravilo (predvsem za starejše ljudi) je tudi, da se intenzivno ne telovadi, če je človek preveč utrujen. Merilo je na primer, če se po intenzivni telovadbi drugi dan zbudimo z večjimi bolečinami ali utrujeni. Tudi redka in zelo intenzivna telovadba ni primerna, saj je za sicer nevajeno telo preveč nasilna in tudi v smislu hujšanja neučinkovita. Vadba kot je tai ji quan je primerna kot celostna vadba, ki vključuje umiritev duha, kar je prav tako pomembno za vztrajnost pri odločitvi za hujšanje.    

 

Ali je treba, če želimo hujšati, poskrbeti tudi za notranje zadovoljstvo in ravnotežje? Kaj moramo urediti pri sebi in v svojem življenju, da bomo lažje shujšali in se za vedno znebili odvečnih kilogramov?

Preveč intenzivna čustva, ki trajajo daljši čas, so lahko po TKM dejavnik bolezni. Seveda je za zdravje in tudi hujšanje pomembno čustveno ravnovesje, skladni medsebojni odnosi, odpravljanje jeze ipd. Tudi o tem govorimo ob diagnozi in tudi zato smo za postopno spreminjanje navad in uvajanje rednosti pri prehrani in telovadbi s spoštovanjem lastnega življenjskega ritma. Prenaporne radikalne diete ranijo telo na več aspektih.

 

Morda kakšen nasvet, kako med hujšanjem zmanjšati lakoto oziroma preveliko željo po hrani?

Najpreprostejši nasvet je preusmerjanje pozornosti s hrane na druge stvari, na primer na hobije ali športne dejavnosti, ki jih rad delaš. Tudi na primer odhod v kino lahko pomaga. Pomembno je tudi jesti počasi in hrano dobro prežvečiti. Pomaga tudi, da enostavno zapustite kuhinjo oz. doma nimate sladkarij in podobnih prigrizkov.

 

Ali je za hujšanje pomemben tudi dober spanec? Je morda pomembno še kaj, s čimer še pospešimo hujšanje?

Spanec in počitek sta za telo pomembna enako kot gibanje. Sicer ob nepovečanem vnosu hrane in kronično slabem spanju lahko shujšamo, a predvsem zaradi stresa, ki ga za telo predstavlja nenaspanost. Temu se je seveda treba izogibati.

Na splošno priporočam previdnost pri posegih, kot je liposukcija, vsaj v smislu izgube mase. Seveda to ni področje TKM, a je jasno, da z liposukcijo ne izboljšujemo funkcije presnove, spremembe torej ne potekajo od znotraj. Tudi po liposukciji se lahko zredimo, če ne spreminjamo navad. Previdnost je potrebna tudi pri tabletah za hujšanje, ki le zmanjšujejo apetit. Pristop mora biti celosten. Pri akupunkturi se na primer poleg zmanjšanja apetita izboljša presnova, ki jo človek po koncu terapij ohranja z doslednim in zdravim življenjskim slogom. 

 

Kako obdržati izgubljeno odvečno težo po kitajski tradicionalni medicini?

Velja, da ponovna izpostavljenost dejavnikom, ki so povzročili bolezen/debelost, vodi nazaj v bolezen/debelost! Vztrajanje pri redni, zmerni prehrani in telesni dejavnosti je torej ključno. Če na primer zgubimo 10 kg in mislimo, super, zdaj pa lahko neham telovaditi in spet vsak dan jem pretirano mastno in sladko hrano, bomo seveda vso maso pridobili nazaj. Vztrajnost!   

 

Ali je debelost po kitajski tradicionalni medicini bolezen, ki jo je treba nujno obravnavati s terapijami? Kdaj po TKM že velja, da smo debeli oz. imamo preveč telesne teže? Kako debelost po TKM vpliva na zdravje človeka?

Prava debelost je bolezen in jo je potrebno obravnavati. Tu je spet treba določiti individualno bolezensko sliko pacienta. Merilo za debelost ni trdno določeno. Določeni simptomi so očitni – na primer izguba menstruacije pri predebelih ali presuhih mladih ženskah. Ne gre zanemariti niti estetskih idealov, ki pa se spreminjajo s časom in kulturo. V času dinastije Tang so na Kitajskem za lepe veljale izrazito okrogle ženske. TKM se s hujšanjem iz estetskih razlogov več ukvarja v zadnjem času, tudi zaradi na Kitajskem vedno bolj moderne vitkosti, predvsem pri mlajših ženskah. Vpliv iz Evrope in Amerike prihajajočih podob medijskih zvezdnic in manekenk pri tem nikakor ni zanemarljiv. Pri mladih obstaja želja, da se vidijo določene kosti, na primer izrazita ključnica in tudi rebra. Ženske srednjih let na srečo nimajo tako skrajnih želja, v ospredju je zdravje. □